maandag 16 mei 2016

Thema 'pesten'

Beste ouders,

Deze week bespreken we in de klas wat pesten allemaal inhoudt. 
15 procent van de gepeste kinderen is op andere momenten ook een pestkop.
Hoe eerder het pestgedrag wordt opgemerkt, des te minder kan pesten zich tot een groepscultuur ontwikkelen, waardoor het aanpakken ervan steeds moeilijker wordt. Het is belangrijk om in een klas, op een school, altijd te blijven streven naar een goede sfeer, alert te blijven op de mogelijkheid van pesten, dit tijdig te onderkennen en dit als ongewenst te benoemen.
Kleuters pesten meestal nog niet bewust omdat ze zich nog niet ten volle kunnen inleven in wat de anderen denken en voelen. Het is aan de leerkracht om als tussenpersoon bij conflicten op te treden, waarbij de behoeften van ieder kind worden benoemd, gezamenlijk wordt gezocht naar een oplossing voor de problemen en de kleuters te begeleiden in een ontwikkelingsproces van empathisch denken. Deze week doen we dit door:

*dinsdag het verhaal te vertellen van 'kleine Raaf vliegt naar de maan' en te spreken over de gevoelens bij pesten. We spreken over het verschil tussen ruzie maken, pesten en plagen. We leren de "stop" methode aan waarbij het slachtoffer "stop " zegt en de pestkop ophoudt met pesten.
*woensdag poppenspel te spelen: 'Rikki heeft een hangoor'. We benoemen wat allemaal onder de noemer van pesten valt (fysiek, verbaal, psychisch) zodat de kleuters concreet weten welk gedrag ongewenst is. We stellen samen een anti- pest protocol op dat we allemaal ondertekenen.
*donderdag het verhaal te vertellen van de dondermannetjes. Dit verhaal gaat over een pestkop die nadien zelf gepest wordt. We spreken met de groep enkele consequenties af die volgen op pestgedrag.
*vrijdag onze goede voornemens en verbondenheid te vieren door het maken en genieten van aardbeienmilkshake.

Vriendelijke groeten,

Juf Inge

Geen opmerkingen:

Een reactie posten